ADVIESVERLENING: OOK VOOR KMO’S EEN OPPORTUNITEIT

ADVIESVERLENING: OOK VOOR KMO’S EEN OPPORTUNITEIT

INLEIDING

Dat Vlaanderen en bij uitbreiding België een land van KMO’s is, is meer dan een open deur intrappen. Ik heb de laatste maanden veel collega’s mogen ontmoeten: zaakvoerders, eigenaars van KMO’s en zelfstandigen. Dat gaat dan van de zaakvoerder van een éénmansvennootschap, de eigenaars/managers van kleine dienstenleveranciers, over de directeur/aandeelhouder tot de CEO/eigenaar vierde generatie van uit de kluiten gewassen productie-ondernemingen. Naast hun gedrevenheid springt er nog één element uit dat ze allemaal gemeenschappelijk hebben: pragmatisme.

DARWINISME

Het lijkt me Darwiniaans. Pragmatisme lijkt een natuurlijk gevolg van de omgeving waar ze in werken of een noodzaak om er een langere termijn in te kunnen overleven. Zoals je het maar beziet. Wie het nodige pragmatisme ontbeert, aandacht voor snelle oplossingen, aandacht voor de korte termijn, voor een directe doelgerichtheid, met beperkte middelen, wordt er door het systeem waarschijnlijk ‘uitgeduwd’, ‘uitgebonjourd’.

De concurrentie is bikkelhard heden ten dage, in alle sectoren, voor groot en klein. De globalisering, de transparantie door het internet, hebben ons geleid tot wat ik aanduid met de term ‘low-margin economy’. Ik geef grif toe, een neologisme om iets aan te duiden dat ik slechts gevoelsmatig ontwaar. Ik heb tot nog toe geen wetenschappelijke artikels ter zake gelezen, maar het lijkt er alleszins sterk op, dat elke sector door een vorm van hyperconcurrentie en door de strijd tussen de bakstenen en het internet, een verstikkende druk voelt op de marges.

DOENDENKEN

Ik ben geen doemdenker, Het lijkt me evident dat de bedrijfswereld niet ten ondergaat. Ik zie te veel mensen die lijden aan chronocentrisme: we zitten in een scharnier in de tijd, het is een kantelpunt, historisch, you ain’t seen nothing yet, disruptive …. Te veel mensen denken dat ze in een een speciale periode leven, in een bijzondere tijd. Vroeger was niks, maar nu … De mensen kennen de geschiedenis niet meer, of ze zouden wel beter weten.

Ik wil een doeNdenker zijn.

Je moet de ‘geschiedenis’ kennen, die analyseren en dan de juiste conclusies gebruiken naar de toekomst toe voor de eigen organisatie: dat noem ik doeNdenken!

Er zullen overlevenden zijn, er zullen effectief slachtoffers zijn, op macro en op microniveau, maar de wereld gaat niet ten onder. Maar waar en hoe zal het verschil gemaakt worden? Zoals reeds aangegeven: wie zijn geschiedenis niet kent, is gedoemd ze te herhalen. Dat bedoel ik met doeNdenken. Laten we beter proberen dan het onvermijdelijke en welgekomen buikgevoel, het gezond boerenverstand. Er is meer, we kunnen beter!!

Je moet de ‘geschiedenis’ kennen, die analyseren en dan de juiste conclusies gebruiken naar de toekomst toe voor de eigen organisatie: dat noem ik doeNdenken! Denken en doen, doen en denken! Meer dan buikgevoel of gezond boerenverstand.

DOENDENKEN IS SLIM PRAGMATSIME

Niet alleen denken: dat is voor professoren. Maar ook niet alleen doen!

De KMO’s en hun pragmatisch management. Hoe kan je de geschiedenis gebruiken om het risico van de toekomst te minimaliseren? Om je organisatie voorbij de valkuilen van de markt heen te loodsen?

Geloof me, je bent nooit de eerste met een specifieke uitdaging of een particuliere vraag. Ergens is die vraag al beantwoord, ooit werd er al een actieplan gedefinieerd om die uitdaging aan te gaan. Niet één keer, maar tientallen keren. Daar werden analyses van gemaakt, daar werd over nagedacht, daar werd over gediscussieerd. Over de successen, over de mislukkingen.

Die kennis, die geschiedenis, is gekristalliseerd in best practices, in zogenaamde marktpraktijken, in standaarden en raamwerken allerhande. Gebruik dat materiaal op een slimme pragmatische manier. Dat is DOENDENKEN! Denken en doen, doen en denken.

DoeNdenken is slim pragmatisme

Dat standaardmateriaal, vaak publiek bezit, methodologieën allerhande, raamwerken om tot beslissingen te komen, standaardchecklists, modellen voor beter inzicht …. Dat materiaal op een pragmatische manier toepassen is de lessen in praktijk brengen van zoveel successen en mislukkingen.

Dat gaat zoveel verder dan het gewone gezonde boerenverstand (waar absoluut niks mis mee is). Het biedt zoveel meer dan het buikgevoel of het pure ‘let’s do it damned’!

Dit is niet iets dat enkel weggelegd is voor de grote jongens, met diepe zakken voor blitze consultants. Die kennis, die geschiedenis, dat herbruiken van successen en falingen is ook voor handen voor KMO’s.

Ja, dat kost tijd en wat geld, maar het kan renderen. Zoek de juiste adviesverlening, personen met kilometers op de teller, met pragmatisme, met referenties. Zoek een persoonlijke klik. Probeer even te ontsnappen aan dat dagelijkse brandjes blussen. Zet een stap achteruit en laat je bijstaan door personen die zich bekwaamd hebben in de analyse van die geschiedenis en de toepassing ervan.

Ook voor KMO’s!

Zeker voor KMO’s

Betaal niet voor consultancy,

Betaal voor ervaring en expetise

Zoek advies niet bij mensen die zogenaamd slimmer zouden zijn, maar wel bij DOENDENKERS. Personen die de theorie kennen, maar uit de praktijk. Die in hun verhalen kunnen verwijzen naar eigen ervaringen bij de toepassingen in de praktijk van die mooie methodologieën en raamwerken.

Je bent niet de eerste met een specifiek probleem of een bijzondere uitdaging. Recupereer die geschiedenis. Daar heb je professionele adviesverlening voor!

Wie de geschiedenis niet kent, is gedoemd ze te herhalen. Betaal niet voor consultancy, betaal voor ervaring en expertise. Ook mogelijk voor KMO’s, zeker voor KMO’s!