WRINGT ER IETS? DAN SNEL EEN CHECK-UP

WRINGT ER IETS? DAN SNEL EEN CHECK-UP

CRISIS MANAGEMENT

Spoedartsen zijn getraind om een standaardlijstje van vaststellingen te doen bij slachtoffers alvorens tot actie over te gaan. Stel, het brandt, figuurlijk, in een onderneming. De crisismanager mag het podium opdraven. Voor een crisismanager bestaat een gelijkaardig lijstje van checkpunten voor een onderneming in zwaar weer. Dat moet toelaten op korte termijn de nodige vaststellingen te doen en de juiste prioriteiten bij de aanpak te definiëren: stabiliseren, reanimeren en terug bouwen aan de toekomst.

Datzelfde lijstje is handig voor elke ondernemer, van klein naar groot, om een snelle check-up te doen van de gang van zaken als er iets wringt of de situatie ongemakkelijk voelt.

VIER AANDACHTSPUNTEN

Het lijstje vervangt geen volledige strategische oefening, maar het is een handig instrument voor een snelle check-up. De vier elementen die een groene score moeten hebben om de continuïteit van een organisatie te verzekeren:

  1. Hebben we nog geld om volgende week alles te betalen? Of in vaktermen: de liquiditeit.

Lonen, B.T.W., R.S.Z., leveranciers, ze moeten worden betaald of de deuren gaan onherroepelijk toe. Het kost  niet eens zoveel tijd of moeite om op continue basis de uitgaven en inkomsten in kaart te brengen. Een mooi gestructureerde spreadsheet biedt veelal soelaas bij deze uitdaging als het financieel pakket er niet in voorziet.

  1. Hebben we nog geld om de volgende maanden en het komende jaar alles te betalen? De solvabiliteit.

Hoe zal de omzet er over het gehele boekjaar uitzien? De kosten? Wat volgend jaar? Niet te voorspellen zegt u? Toch maar proberen. Maak schattingen, met alle info die u heeft. Formuleer hypotheses. Speel dan met die schattingen en hypotheses. Speel het spel ‘wat-als?’. Wat als een hele grote klant wegvalt? Wat als de aankoopkosten opeens stijgen? Tot welke limiet kunnen we financieel nog mee? Laat u eventueel helpen bij het opstellen van zogenaamde proforma-balansen en dito resultatenrekeningen voor het lopende jaar, het volgende jaar, misschien zelfs voor twee à drie jaar verder in de toekomst. Zoek uit wat negatieve evoluties eventueel betekenen, wat nodig zal zijn. Beter een slechte planning dan geen planning. Het eerste slachtoffer van een veldslag is de planning. Maar de wijziging van de planning zet je direct in de juiste richting.

  1. Hoe ons klantenbestand levend houden? De salesfunnel

Hier spelen natuurlijk grote verschillen tussen B-2-B- en B-2-C-spelers. Voor de B-2-B is het belangrijk de salesfunnel goed in de vingers te hebben. We zitten in een crisissituatie. Wie te contacteren als potentiële klant? Van elke (potentiële) klant moeten we weten wat de volgende stap is in het verkoopsproces. Maar aan wie en aan wat de zeldzame tijd besteden? Hoe focus houden en niet op elke slak zout proberen te leggen? Dit moet allemaal duidelijk zijn. Het proces moet gestructureerd en gedocumenteerd zijn om zo efficiënt en effectief mogelijk te zijn! Business development en sales kosten tijd en geld, dat is er niet in een crisissituatie. Salesinspanningen brengen slechts geld op als ze leiden tot een effectieve verkoop. Altijd goed in het achterhoofd te houden!

  1. En het werk moet ook gedaan. De sourcing

Geld is er, klanten zijn er, maar het werk moet ook nog uitgevoerd. Weer voor elke organisatie iets anders natuurlijk. Zijn er voldoende helpende handen? Zijn de juiste competenties aanwezig? Kunnen we pieken in het werk opvangen? Dat laatste kan niet ad hoc opgelost worden. Dat moet allemaal gepland worden, met duidelijk zicht op de volgende dagen waarvoor de planning moet kloppen. Verder in de toekomst moet nog niet elk probleem direct opgelost zijn. Maar liever een klant nu melden dat de deadline van binnen twee weken niet gehaald zal worden (met nieuwe engagement), dan de dag voordat het had moeten gebeuren bij die klant.

Met die vier elementen onder controle is de continuïteit verzekerd en kan er aan de toekomst gewerkt worden. Anders zal er eerst sprake zijn, zoals soms bij de interventie van een spoedarts, van reanimeren en stabiliseren. Pas nadien kan weer aan de toekomst worden gewerkt.

 

Indien u wil weten hoe dit ook in uw organisatie toegevoegde waarde kan leveren, aarzel niet ons te contacteren: info@kobusconsulting.be